Even vakantie van onze vakantie: Marlborough Sounds

Na twee weken intensief reizen beslissen we om twee dagen vakantie te nemen van onze vakantie voor we op de ferry naar het noordereiland stappen. Picton wordt onze uitvalsbasis om Marlborough Sounds te ontdekken; volgens wetenschappers een vallei die miljarden jaren geleden onder water is komen te staan en sindsdien een verzameling pittoreske baaitjes, strandjes, eilandjes en schiereilandjes is waarvan grote delen enkel toegankelijk zijn met een boot. Wij besluiten om een stukje van de Sounds met de auto te ontdekken: Queen Charlotte Sound, Mahau Sound en Kenepuru Sound.

Vanuit Picton volgen we eerst de Queen Charlotte Drive (35 km) richting Havelock, een scenic drive met heel wat uitkijkpunten over Queen Charlotte Sound. Iets voor Havelock nemen we de Kenepuru Road, een 75 km lang smal slingerend baantje langs de kustlijn van de Mahau Sound en de Kenepuru Sound. We komen ontelbare baaitjes tegen met prachtige zichten op de Sounds. Op het water kweken ze zalm en de beroemde green lip mosselen, die trouwens erg lekker zijn hoewel ik eigenlijk helemaal geen mosselen lust. De beste plaats om ze te eten is in het stadje Havelock.

Marlborough Sounds

Onderweg komen we ook enkele startpunten tegen van de beroemde Queen Charlotte Track, één van de great walks in Nieuw-Zeeland. Na twee uren rijden, eindigt de weg abrupt bij Hopewell Lodge, de beste en meteen ook meest afgelegen hostel van het land. Hier kom je om te relaxen in een droomsetting, niet om uitstapjes te maken. Al zijn kajakken, zeilen, vissen en fietsen ook opties. We vragen aan de vriendelijke eigenaars of we even mogen rondkijken, wat uiteraard geen probleem is.

Hopewell Lodge

De kamers, in afzonderlijke huisjes, liggen in een mooie tuin met zicht op het water en er is ook een hot tub aan het water. Hier is geen supermarkt in de buurt, dus breng je eten en drinken mee. Ze maken wel elke avond pizza waarvoor je op voorhand een bestelling plaatst.

Op de terugweg stoppen we aan verschillende baaitjes om te lunchen of gewoon tien minuutjes te genieten van het uitzicht. Het is hier mooi, maar tegelijk hadden we er ook iets meer van verwacht. Misschien zijn onze zintuigen iets te veel verwend de afgelopen twee weken. Of misschien ligt het aan het koude weer.

Marlborough Sounds

Opnieuw in Picton rijden we naar Karaka Point, een uitkijkpunt van waaruit je één van de mooiste zichten hebt op de Sounds. Je geraakt er via Port Underwood Road.

Vlak voor zonsondergang lopen we snel nog een stukje van de Tirohonga Track (45 minuten enkel). Via een steile klim door het bos kom je op een uitkijkpunt terecht. Van hieruit zie je Picton, Waikawa Bay en een stukje van de Marlborough Sounds.

Picton

Eens de zon onder is, is het glimwormpjestijd. Op het eerste deel van de Esson Valley Reservoir Walk zou je er veel zien volgens onze reisgids.
Ze hebben gelijk, na tien minuutjes wandelen in het pikdonker zien we honderden lichtgevende stipjes in de struiken langs het pad. Check! Dat hebben we dan ook weer gezien. En nu snel weer naar de auto want ik ben een bange scheet in een donker bos.

Praktisch:

Slapen:

We logeren drie nachten in de Tombstone Hostel (link naar www.tombstonebp.co.nz) in Picton. Een beetje een lugubere naam, maar de hostel ligt dan ook vlakbij het kerkhof en de ingang is zelfs een deur van een doodskist. Dit gezegd zijnde, de rest van de hostel is zeer stijlvol ingericht en de gastvrouw is heel erg attent. ’s Ochtends word je getrakteerd op gratis kaasscones, koffie en thee. Dit is absoluut één van de betere hostels, die ook erg dicht bij de ferry tussen de twee eilanden ligt. Kostprijs: 70 NZ$/kamer